Beeld

Ranja-8-maart-2016Door vanaf 8 maart 2016 met ultramarijn (i.c.m. zwart en wit) een jaar lang zowel analoog als digitaal werk te maken wil ik onderzoeken hoe ik internetkunst kan verbinden met de bestaande kunstgeschiedenis. De code #120a8f is een digitale webkleurcode voor ultramarijn, RAL5002 is het verfkleurnummer ervan. De kleur ultramarijn is geïnspireerd op het werk van Yves Klein. Hij zocht o.a. naar een balans tussen rust en actie (Visser 104). Daarnaast is ultramarijn een chemische vertaling van de oorspronkelijke kleur Lapis lazuli, welke uit gesteente gehakt werd en een lange en oorspronkelijke traditie heeft in de westerse kunstgeschiedenis (Cage, Honour). Voor mij staat ultramarijn voor diepgang, verbondenheid met iets groters dan mijzelf en voor rust.

Het afstudeerwerk is een verwerking van het vooronderzoek bij de startvraag:

‘Wat doen computertechnologie en internet met je gedachten?’

Ultramarijn-eindwerk-kleinDeze vraag is ontstaan uit het fenomeen dat bijna alle leerlingen op de middelbare school en mensen in het algemeen een  smartphone hebben met internet en dat we computers bijna dagelijks gebruiken. Marshall Mc Luhan sprak ooit over ‘The medium is the message’ toen televisie opkwam, nu wilde ik onderzoeken welke onbewuste invloed de huidige technologie op ons heeft (McLuhan). Wat doet het werken met computers en smartphones in combinatie met internet met je gedachten? Het vooronderzoek bestond uit het onderzoeken van de beeldtaal bij diverse computers, smartphones en internet, het lezen van literatuur, lezen over (media)ontwikkelingen in het onderwijs en de samenleving en het onderzoeken van veranderingen in mediagebruik. De ontwikkelingen van de laatste jaren worden ook wel mediastorm of internetrevolutie genoemd (Heeswijk). De online omgeving zet aan tot vluchtig lezen, gehaast en verstrooid denken en oppervlakkig leren (Carr). Mensen zijn niet gemaakt om te multitasken (meerdere dingen tegelijk doen), je hebt diepe aandacht nodig om je volledige denkkracht te kunnen gebruiken. Dit is geen statement om je van computers, internet en smartphone af te halen, maar om er zo mee om te leren gaan dat het goed voor jezelf is, dat je de regie hebt (Pardoen). De keuze van dit onderzoek is ook ingegeven door de uitspraak van filosofe Joke Hermsen in haar boek ‘Karios’ dat het van belang is om de digitale transformatie te kunnen begrijpen en duiden en dat we er vervolgens naar kunnen handelen. Volgens haar doet bij dit handelen de verbeelding ons veranderen, die met name door de muziek, literatuur en de kunst voor ogen wordt gehouden (Hermsen). Mijn verwerking van het gevonden antwoord uit het onderzoek heb ik vertaald in een schilderproces op doek. Viviane Strik heeft dit proces voor mij gefilmd en geholpen bij de montage. Met deze film wil ik mijn ervaring om van onrust en afdwalen terug te keren naar diepe aandacht overbrengen op de kijker. Het eindbeeld en de film was te zien zijn bij de eindexamenexpositie van 7 t/m 10 juli 2016 bij het WdKA.


Beelden en links uit mijn vooronderzoek over de komst van computertechnologie en internet:

Schermafbeelding 2016-05-02 om 12.52.34
Experimenten met #socialmediaart

ranja_startinternet
Assemblage ‘De komst van internet’ – 2015

De eerste kunstzinnige poging om mijn denken digitaal weer te geven:
www.anjaranja.nl/bitmapping

Het vooronderzoek naar computertechnologie en internet:
www.anjaranja.nl/brein

 

Bronnen

  • Carr, Nicholas G, and Maarten Schellekens. Het Ondiepe: Hoe Onze Hersenen Omgaan Met Internet. Amsterdam: Maven Publishing, 2011.
  • Gage, John. Color and Culture : Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction. Boston: Little, Brown and Company, 1993. p. 66, 71, 72, 89, 97, 141, 144, 146, 149, 158, 187, (Yves Klein: p. 267).
  • Heeswijk, Erik van. Mediastorm. Den Haag: Boom Lemma uitgevers, 2012.
  • Hermsen, Joke J. Kairos: Een Nieuwe Bevlogenheid. Utrecht: Uitgeverij De Arbeiderspers, 2014. p. 209.
  • Honour, Hugh, and Fleming, John. Algemene kunstgeschiedenis. Vijftiende druk. London: Meulenhoff, 2009. p. 847.
  • McLuhan, Marshall, and W. Terrence Gordon. Media begrijpen : de extensies van de mens. Amsterdam: Nieuwezijds, 2002.
  • Pardoen, Justine. Opvoeden in Een Tijd Van Multimedia-prikkels (NTR Academie). YouTube,
    7 Sept. 2013. Web. 17 Jan. 2016. <https://www.youtube.com/watch?v=pZhJtitCuWg>.
  • Visser, Ad de. De tweede helft : beeldende kunst na 1945. Nijmegen; [Leuven]: SUN ; Kritak, 1998. pp. 104-107.